Sosialt miljø og trivsel

 

Steinerskolen ønsker å tilby et godt oppvekst- og læringsmiljø. Vi vil fremme sosial samhandling med omtanke for hverandre og omgivelsene.

Vi er opptatt av å skape gode rammer i positive sammenhenger, og ivareta den enkeltes trivsel og fellesskapets ve og vel.

For å styrke skolemiljøet, vektlegger vi jevnlige faglige og sosiale møteplasser på tvers av klassene, der respekt for hverandre skal være i fokus.

Eksempelvis:

  • Fadderordning; 4. klasse tar i mot og følger 1. klasse, spesielt gjennom deres første skoleår. Det legges også til rette for møtepunkter i løpet av de kommende år, der det er naturlig. Den samme fadderklassen er god å ha for enkelte av elevene når de flytter opp til Nesvangen i femte klasse. Det er også veldig hyggelig for avgangsklassen å bli sett vel av gårde av sine fadderbarn siste skoledag før sommerferie.

  • Månedsfester; en sosial begivenhet for alle klasser ved skolen. Vi møtes i salen, enten på Solhatten (småskolen) eller Nesvangen, for å gi hverandre et lite innblikk i hva klassen står i i den gitte perioden. Eksempelvis; sang og musikk, resitasjon, eurytmi, m.m.

  • Klasselærer følger i utgangspunktet klassen ut det syvende året, og i noen tilfeller, der det virker naturlig, videre inn i ungdomskolen.

Den tette kommunikasjonen og det nære samarbeidet som etterstrebes mellom skole og hjem er av uvurdelig betydning!

Elevene, foreldrene og lærerne har i fellsskap ansvar for å skape et skolemiljø til beste for alle.

For å lykkes med intensjonene over, må vi alle forholde oss til å følge skolens regler og rutiner.

Se skolens Ordensregler.

Dersom skolen ikke følger opp en henvendelse om fysisk skolemiljø innen rimelig tid, kan elever og/eller foresatte henvende seg til kommunen som tilsynsmyndighet. Kommunen vil da vurdere om det skal gjennomføres tilsyn av fysisk skolemiljø ved skolen.

Eleven og foresatte kan påklage kommunens avgjørelse etter deres henvendelse. Klageinstans er Statforvalteren.